JoHo Pyro inbjöds 2016 som det första nordiska företaget någonsin i att delta i Cannes Fyrverkerikonstfestival (Festival d’Art Pyrotechnique). Det blev en storslam för Joho Pyro och 2018 var Joho Pyro där igen för att tävla om “best of the best 2015-2017.

Cannes Fyrverkerikonstfestival, med anor från 1967, är en av de äldsta och mest ansedda musikfyrverkeritävlingen i Europa. Under 5 veckors tid i juli/augusti skjuts 6 olika bidrag från olika inbjudna internationella företag. Fyrverkeriet skjuts från pråmar i Cannes-bukten till tävlandes egen musik. Totalt nära 1 miljon människor beräknas se bidragen från Cannes stränder, från strandhotellens takterrasser och från båtar ute i bukten samt på nätet.

I tävlingen delas årligen ut två pris, det ena på basen av publikomröstning, och det andra av en professionell jury. Vart 4:de år hålls en ”the best of the best” tävling då 6 vinnarna från föregående 3 år tävlar om Guldvestalen. I videon nedan ser du Joho Pyros bidrag från 2018.

Hur vinner man då denna tävling ? Förutom svårigheten att i en stenhård internationell konkurrens bli inbjuden, så är tävlingen i Cannes en utmaning då tävlingsbidraget skall vara minst 25 minuter långt. Enligt tävlingsreglerna bedömer juryn bidraget på basen av dess originalitet och hur pyroteknik utnyttjas, på basen av musikens kvalitet och originalitet, hur väl ljud och effekter är synkroniserade samt på basis av det allmänna konstnärliga intrycket. Publiken, däremot, som har kunnat följa med tävlingen både på nätet och i Cannes, väljer sin favorit på basen av hur de gillat de olika bidragen i en enkel omröstning.